Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 08:18

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 987 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 66  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 09:10 
Offline
Kiper
Kiper
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 22 września 2010, 20:53
Posty: 986
Lokalizacja: Beskid Wyspowy
stwor napisał(a):
Nie chciałbym wyjść na krytykanta ale moja opinia jest taka:
- plyta MDF jest napewno najładniejsza ze wszystkich ale standardowa 18mm będzie ciężka i trzeba uważać na wilgoć szczególnie w miejscach odprowadzania wody czy cięcia (zabezpieczyć silikonem?). Być może jest to najlepszy wybór pod względem estetyki jeżeli mnożarka ma stać w pokoju.

Każda konstruktywna krytyka jest wskazana.
Użyłem płyt MDF tylko z tego względu, że są tanie, a fakt, że konstrukcja wyłożona jest od wewnątrz styropianem i uszczelniona, nie ma zmartwienia z powodu wilgoci. Ukorzeniarki używałem prawie cały zeszły rok, więc pisałem i nadal piszę na bazie własnych doświadczeń. Nie ukorzeniałem tylko winorośli. Eksperymentowałem z innymi roślinami, w tym z drzewami owocowymi
stwor napisał(a):
Ktoś napisał że styropian się "zużywa" i mocno brudzi - zastanawiam się teraz czy nie okleić poszczególnych płyt folią - taką aluminiową jaką daje się pod podłogówkę,

Ja pisałem, że żałuję, iż od razu nie okleiłem wewnętrznych ścian ukorzeniarki płytkami ceramicznymi. Naturalną rzeczą jest, że kruchy styropian łatwo uszkodzić sztobrami - można sobie wyobrazić, że przez przypadek zahaczymy sztobrem o styropianowa ściankę, a to skutkuje wybiciem dziury w tym miejscu. Już po jednokrotnym użyciu ukorzeniarki na styropianie pojawiły się u mnie zabrudzenia. Potem już było tylko gorzej. Klejenie płytek ceramicznych do brudnego podłoża może być mniej skuteczne niż przyklejenie ich do czystego styropianu.
Nie muszę dodawać, że każdy dodatkowy element konstrukcji powoduje wzrost wagi, która, faktycznie, przy użyciu płyt MDF jest dość duża. Uważam jednak, że ukorzeniarką nie jest urządzeniem, które przenosi się z miejsca na miejsce dwa razy dziennie. Ja ustawiam ją na wiosnę i chowam późną jesienią.

_________________
Mój profil w Wiki - uprawiane odmiany


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 09:30 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 26 maja 2012, 00:49
Posty: 1652
Lokalizacja: Łazy (Jura)
stwor napisał(a):
- kastra budowlana moim zdaniem nie zapewnia dobrej sztywności, zwłaszcza jeżeli jest duża. Mam taką i po załadowaniu piaskiem, zaprawą itd. wygina się dość mocno przy przenoszeniu w zależności od obciążenia i od jej wielkości.


Tu się nie zgodzę. Rozważ że kastra, którą użyłem pozwoliła mi wsypać 50 litrów perlitu.
Piasek i zaprawa będzie wtedy ważyć ponad 100 kg, a cały perlit 50 litrów waży 7 kg (jak wlejesz nawet 3 litry wody to masz 10 kg). Przy takiej wadze kastra jest sztywna i można ją samodzielnie przenosić z całym załadunkiem. Próbowałem.

stwor napisał(a):
Chyba zdecyduję się na zrobienie wylewki. Żeby było to "rozbieralne" wymyśliłem że wezmę dużą płytkę gresową, dotnę do wymiaru skrzynki, na tym kabel i to zaleję wylewką. Taka płyta na gresie nie powinna absolutnie pęknąć podczas wkładania czy wyciągania gdyby przyszło wymienić styropian. Chyba 1cm do 1,5cm na płytce z gresu powinien wystarczyć?


To uważam, za dobry pomysł. W moim przypadku bez żadnego docinania pasuje płytka 30x60. Planuję to zrobić ale w przyszłym roku, w tym wolę to jeszcze potestować, zanim zaleję kabel na stałe.
Wylewkę zrobię cieńszą - tylko 0,5 cm na odwrotnej stronie płytki (lepiej łapie a szkliwiona strona pójdzie na spód)
Mnie raczej zależy, żeby ta pojemność nie była za duża bo rośnie amplituda temperatury.

stwor napisał(a):
Hmmm, a może płytka gresowa na to kabel, posmarowane klejem i druga płytka gresowa - czyli po prostu sklejone klejem dwie płytki z kablem pomiędzy nimi? Kombinuję bo akurat zostały mi takie płytki, kupione pozagatunkowe którymi wykładałem garaż i kotłownie (60cmx60cm).
- jaką grubość wylewki zrobiliście?
- co to za siatka do zbrojenia - skąd wziąść taką o tak małych oczkach?


Jak wyżej. Plus wolę dać powyżej jakąś blachę dla równomiernego rozprowadzania ciepła a bez zbyt dużej pojemności.

_________________
Pozdrawiam, Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 09:52 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 4 lipca 2006, 01:00
Posty: 5913
Lokalizacja: dolnośląskie
Może skleić dwie płytki, z kablem w środku? Powinna w ten sposób powstać trwała, o gładkich powierzchniach, płyta grzewcza. Można zabezpieczyć boki silikonem, żeby ograniczyć dostęp wilgoci do kabla.

_________________
****


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 09:56 
Offline
czeladnik
czeladnik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 1 sierpnia 2010, 13:06
Posty: 147
Lokalizacja: mazowieckie, Winnica Grochale
Jaka jest Waszym zdaniem optymalna wysokość ukorzeniarki?

_________________
Marcin
Profil w Wiki - serdecznie zapraszam :)
Brak dystansu w rękach władz :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 10:36 
Offline
czeladnik
czeladnik

Dołączył(a): poniedziałek, 30 kwietnia 2012, 13:16
Posty: 163
Lokalizacja: Nowy Sącz
gbed napisał(a):
a cały perlit 50 litrów waży 7 kg (jak wlejesz nawet 3 litry wody to masz 10 kg). Przy takiej wadze kastra jest sztywna i można ją samodzielnie przenosić z całym załadunkiem. Próbowałem.


Tak, z tym się całkowicie zgodzę - perlit jest lekki i przy nim na pewno nie będzie problemu.
Ale jeżeli ktoś będzie ukorzeniał w mieszance ziemi, piasku, perlitu to już może to trochę ważyć.

kapitan napisał(a):
Może skleić dwie płytki, z kablem w środku? Powinna w ten sposób powstać trwała, o gładkich powierzchniach, płyta grzewcza. Można zabezpieczyć boki silikonem, żeby ograniczyć dostęp wilgoci do kabla.


Właśnie o tym pisałem - mówimy oczywiście o kleju do glazury :-)
Ponawiam pytanie co to za siatka do zbrojenia o małych oczkach?

A tak przy okazji co preferujecie na wypełnienie? Czysty perlit? Ziemia z piaskiem i perlitem po 1/3?
Ktoś testował w różnych wariantach?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 10:47 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 4 lipca 2006, 01:00
Posty: 5913
Lokalizacja: dolnośląskie
stwor napisał(a):
Ponawiam pytanie co to za siatka do zbrojenia o małych oczkach?

A tak przy okazji co preferujecie na wypełnienie? Czysty perlit? Ziemia z piaskiem i perlitem po 1/3?
Ktoś testował w różnych wariantach?


Siatka jak siatka, nic wyszukanego. Kupiłem na metry, z rolki, w najbliższym sklepie, z materiałami instalacyjni-budowlanymi. Na pierwsze 2-3 tygodnie ukorzeniania polecam wyłącznie perlit.

_________________
****


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 11:13 
Offline
Kiper
Kiper

Dołączył(a): piątek, 27 sierpnia 2010, 09:46
Posty: 414
Lokalizacja: Warszawa
marlowe napisał(a):
Jaka jest Waszym zdaniem optymalna wysokość ukorzeniarki?


Ukorzeniarkę możesz zrobić płytką - ważne, aby sztobry miały tam gdzie trzeba odpowiednio wysoką temperaturę, a reszta zimno.
W mojej ukorzeniarce grubość całego perlitu wymieszanego z trocinami to było około 15cm. Dolne wycięte oczko ma mieć ciepło, a środkowe wycięte i górne zimno. Ja mam pomieszczenie gdzie temperatura oscyluje koło 4 st C więc góry sztobrów nie muszę dodatkowo chronić.

_________________
Pozdrawiam, Radek


Wino jest przyjacielem mędrców i nieprzyjacielem pijaków.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 13:51 
Offline
czeladnik
czeladnik

Dołączył(a): poniedziałek, 30 kwietnia 2012, 13:16
Posty: 163
Lokalizacja: Nowy Sącz
kapitan napisał(a):
Na pierwsze 2-3 tygodnie ukorzeniania polecam wyłącznie perlit.


Czyli rozumiem, że do kalusa.
A potem jak? Wyciągasz wszystko i jeszcze raz do ukorzeniarki w ziemia/piasek/perlit?

Generalnie pasuje mi aby początkowo rosło to w doniczkach (po ukorzeniarce) - wtedy mógłbym w dowolnym momecie wysadzać do gruntu przez całe lato (a nadwyżki o ile się uda :) obiecałem już znajomym więc też pasuje mi doniczka). Jak najlepiej w takim przypadku postępować?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 14:07 
Offline
Kiper
Kiper
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 22 września 2010, 20:53
Posty: 986
Lokalizacja: Beskid Wyspowy
gbed napisał(a):
Jak wyżej. Plus wolę dać powyżej jakąś blachę dla równomiernego rozprowadzania ciepła a bez zbyt dużej pojemności.

Wstawiam zdjęcia mojej ukorzeniarki. Ukorzeniarka z założoną ścianką przednią, oraz ze zdjętą ścianką. Widać na niej od przodu, że nad 5-cio centymetrowym styropianem jest wylewka o grubości około 2cm. Sprawdza się jako ukorzeniarka, a także jako inkubator dla pieczarek.

Przy okazji poprawiam się. Pisałem o płycie MDF, a to jest płyta OSB o grubości 12 mm.


Załączniki:
ukorzeniarka1.jpg
ukorzeniarka1.jpg [ 83.51 KiB | Przeglądane 1221 razy ]
ukorzeniarka2.jpg
ukorzeniarka2.jpg [ 71.2 KiB | Przeglądane 1221 razy ]

_________________
Mój profil w Wiki - uprawiane odmiany
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 14:38 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 4 lipca 2006, 01:00
Posty: 5913
Lokalizacja: dolnośląskie
stwor napisał(a):
kapitan napisał(a):
Na pierwsze 2-3 tygodnie ukorzeniania polecam wyłącznie perlit.


Czyli rozumiem, że do kalusa.
A potem jak? Wyciągasz wszystko i jeszcze raz do ukorzeniarki w ziemia/piasek/perlit?


2 tyg. w perlicie to generalnie kalus, a na niektórych odmianach początki korzeni. 3 tygodnie to już korzenie u większości odmian. Oczywiście zależy to jeszcze od temperatury. Po tym czasie doniczki lub grunt i dalsze ukorzenianie. Przetrzymywanie dłużej niż 3 tygodnie w ukorzeniarce to już problem z korzeniami, które się plączą i łatwo wyłamują przy wyjmowaniu.

_________________
****


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 15:09 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 26 maja 2012, 00:49
Posty: 1652
Lokalizacja: Łazy (Jura)
GrapesEater napisał(a):
gbed napisał(a):
Jak wyżej. Plus wolę dać powyżej jakąś blachę dla równomiernego rozprowadzania ciepła a bez zbyt dużej pojemności.

Wstawiam zdjęcia mojej ukorzeniarki. Ukorzeniarka z założoną ścianką przednią, oraz ze zdjętą ścianką. Widać na niej od przodu, że nad 5-cio centymetrowym styropianem jest wylewka o grubości około 2cm. Sprawdza się jako ukorzeniarka, a także jako inkubator dla pieczarek.

Przy okazji poprawiam się. Pisałem o płycie MDF, a to jest płyta OSB o grubości 12 mm.


Ekstra.
A co to za materiał, którym wyłożona jest ta zdejmowalna ścianka?
Domyślam się że ma za zadanie chronić mechanicznie styropian.

_________________
Pozdrawiam, Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 15:18 
Offline
Kiper
Kiper
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 22 września 2010, 20:53
Posty: 986
Lokalizacja: Beskid Wyspowy
Jest to wykładzina remontowa. Kosztuje 6,50 zł za metr kwadratowy. bardzo łatwo się przykleja do wszystkiego.
Jej zadaniem faktycznie jest ochrona styropianu przed wyłamaniem.
Na zamieszczonych przeze mnie zdjęciach widać wyraźnie dwa miejsca wyłamania styropianu. Jedno, to taka brudna plama z prawej strony u góry. Plama jest wynikiem użycia kleju Butapren. Drugi raz wyłamałem styropian dzisiaj, kiedy przygotowywałem ukorzeniarkę do zdjęć. na zdjęciu drugim widać wyraźnie rysę w lewym górnym rogu z przodu. Tym razem kleiłem uniwersalnym klejem polimerowym. Czysto i prawie bez śladów.
Muszę dodać, że na czas ukorzeniania, dolną część ścianki przedniej wyklejonej wykładziną dodatkowo zabezpieczam folią. Pozwala to utrzymać wykładzinę w czystości.

_________________
Mój profil w Wiki - uprawiane odmiany


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 15:44 
Offline
Kiper
Kiper
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 22 września 2010, 20:53
Posty: 986
Lokalizacja: Beskid Wyspowy
dziadek2 napisał(a):
A na czas ukorzeniania rarytasów na skobelki zakładasz kłódki :roll:
Przepraszam za żartobliwe skojarzenia, czasem mnie tak nachodzi

Skobelki to przemyślana sprawa. Bardzo łatwo się zapina i zdejmuje przednią ściankę, a w otwory w skobelkach, zamiast kłódki, wstawiam pałąk z drutu. Pałąk ten służy jako przednia podpora dla folii, którą zakładam czasem podczas ukorzeniania, częściej przy zabawie w uprawę pieczarek na bardzo małą skalę.

_________________
Mój profil w Wiki - uprawiane odmiany


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 16:33 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 7 czerwca 2005, 01:00
Posty: 4192
Lokalizacja: Rybnik
To przydałyby się jeszcze uchwyty na kabłąk przy tylnej ściance :)
Już kiedyś pisałem, że wykleiłem środek ukorzeniarki ekranem za grzejnikowym i to wystarczająco zabezpiecza styropian.

Obrazek

_________________
pozdrawiam Roman


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 29 stycznia 2013, 18:38 
Offline
czeladnik
czeladnik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 31 grudnia 2009, 01:00
Posty: 119
Lokalizacja: TULIGŁOWY PODKARPACIE
Witam mam takie pytanie może jest tu odpowiedz ale ja nie odkryłem i może głupio zapytuję to przepraszam z góry ale chciałbym dowiedzieć się czy kabel grzewczy ma być zabeżpieczony od wody czy może być w perlicie z wodą jeszcze raz przepraszam z góry i gorąco pozdrawiam mariusz :P


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 987 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 66  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Yandex [Bot] i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO