Teraz jest poniedziałek, 16 czerwca 2025, 21:52

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 494 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 33  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: czwartek, 7 kwietnia 2011, 21:10 
Offline
mistrz
mistrz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 maja 2010, 18:34
Posty: 350
Lokalizacja: Gdynia / Reda
atari666 napisał(a):
Jabłoń Ci się nie ukorzeni z patyka.
Jeżeli chcesz mieć szlachetną odmianę to MUSI być ona zaszeczpiona nie ma innego wyjścia.
Szczepi się na podkładce właśnie te patyki które Ty chcesz ukorzenić.
Jeżeli chcesz pozyskać podkładkę to te odrosty od korzenia właśnie nią są (jeszcze zależy jaką podkłądkę chcesz uzyskać skarlającą bardziej mniej, silnie rosnącą itp.)
Wyobraź sobie co by było w sadzie po rozdrobnieniu gałęzi ? patyki by się zaczęły ukorzeniać a tak nie jest.
Z gruszą, śliwą jest tak samo.
Co do aronii to nie wiem ale ona może się ukorzenić poprzez rozmnażanie wegetatywne tak jak porzeczka i winorośl.

Poniewać najwyższy czas przystąpić do ukorzeniania winorośli, kończę eksperyment.
A gwoli podsumowania doświadczenia prezentuję poniższe zdjęcia:
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 28.22 KiB | Przeglądane 2395 razy ]

jodła, czereśnia, jabłoń rajska, jabłoń, forsycja
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 46.82 KiB | Przeglądane 2395 razy ]

Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 63.28 KiB | Przeglądane 2395 razy ]

patyki jabłoni

Wnioski:
1) Termostat za bardzo podnosi mi temperaturę w ukorzeniarce (przy nastawionych 28*C nagrzał nawet do 35*C)
Przy zdecydowanie cenniejszych dla mnie sztobrach winorośli będzę miał na nią baczenie. :evil:
2) W ciągu 3-4 tygodni na patykach wykształcił się kallus. Stąd już prosta droga do korzeni.
Świetnie w ten sposób ukorzeniają się: leszczyna, jabłoń, aronia, śliwa, czereśnia (praktycznie wszystkie mają obfity kallus, niektóre mają już korzonki)
Nieźle: grusza i forsycja (kallus średnio rozwinięty)
Raczej słabo: jodła i jabłoń rajska (niektóre nie rozwinęły kallusa)

P.S. Mam nadzieję, że moderator mnie nie pogoni, ale chciałem wykazać że ukorzeniarka jest bardziej uniwersalna niż się niektórym zdawało i może mieć zastosowanie poboczne :).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 7 kwietnia 2011, 21:52 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 grudnia 2007, 01:00
Posty: 2920
Lokalizacja: Polski Obszar Winiarski: Wrocławskie Tropiki ;)
Jak już masz jabłoń rajską ukorzenioną, to zrób z niej podkładkę skarlającą i naszczep w przyszłym roku jakąś silnie rosnącą odmianę szlachetną.

_________________
mów mi Małgorzato :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 7 kwietnia 2011, 22:02 
Offline
mistrz
mistrz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 maja 2010, 18:34
Posty: 350
Lokalizacja: Gdynia / Reda
A jaki ma być tego cel?
Jaki uzyskam w ten sposób efekt?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 7 kwietnia 2011, 22:08 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 4 lipca 2006, 01:00
Posty: 5945
Lokalizacja: dolnośląskie
vitia3 napisał(a):
A jaki ma być tego cel?
Jaki uzyskam w ten sposób efekt?

Będziesz zrywał jabłka bez drabiny :)

_________________
****


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 7 kwietnia 2011, 22:13 
Offline
mistrz
mistrz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 maja 2010, 18:34
Posty: 350
Lokalizacja: Gdynia / Reda
Przy moim wzroście nie ma pewności :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 7 kwietnia 2011, 23:45 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 28 maja 2004, 01:00
Posty: 4580
Lokalizacja: Mława
vitia3 napisał(a):
Wnioski:
1) Termostat za bardzo podnosi mi temperaturę w ukorzeniarce (przy nastawionych 28*C nagrzał nawet do 35*C)
Przy zdecydowanie cenniejszych dla mnie sztobrach winorośli będzę miał na nią baczenie. :evil:


Wnioski z wniosków :
1. Nieodpowiedni termostat - niestabilny lub ustawiona(fabrycznie) zbyt wysoka histereza.
2. Zbyt wysoka moc grzałki w stosunku do ogrzewanej objętości i tym samym zwiększona bezwładność cieplna.

_________________
Pozdrawiam Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 8 kwietnia 2011, 14:57 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 4 lipca 2006, 01:00
Posty: 5945
Lokalizacja: dolnośląskie
olmek napisał(a):
vitia3 napisał(a):
Wnioski:
1) Termostat za bardzo podnosi mi temperaturę w ukorzeniarce (przy nastawionych 28*C nagrzał nawet do 35*C)
Przy zdecydowanie cenniejszych dla mnie sztobrach winorośli będzę miał na nią baczenie. :evil:


Wnioski z wniosków :
1. Nieodpowiedni termostat - niestabilny lub ustawiona(fabrycznie) zbyt wysoka histereza.
2. Zbyt wysoka moc grzałki w stosunku do ogrzewanej objętości i tym samym zwiększona bezwładność cieplna.

Ja dla bezpieczeństwa stosuję dodatkowy termometr.

_________________
****


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 8 kwietnia 2011, 15:48 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 grudnia 2007, 01:00
Posty: 2920
Lokalizacja: Polski Obszar Winiarski: Wrocławskie Tropiki ;)
vitia3 napisał(a):
Przy moim wzroście nie ma pewności :mrgreen:

Spróbuj, co Ci szkodzi.
Może uzyskasz równie dobry efekt, jak na M9. ;)

_________________
mów mi Małgorzato :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 8 kwietnia 2011, 22:20 
Offline
mistrz
mistrz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 maja 2010, 18:34
Posty: 350
Lokalizacja: Gdynia / Reda
olmek napisał(a):
Wnioski z wniosków :
1. Nieodpowiedni termostat - niestabilny lub ustawiona(fabrycznie) zbyt wysoka histereza.
2. Zbyt wysoka moc grzałki w stosunku do ogrzewanej objętości i tym samym zwiększona bezwładność cieplna.

Opisałem ukorzeniarkę i wkleiłem zdjęcia tu:
sprzet-do-wina/ukorzeniarka-1-marca-grzejemy-t5784-15.html
1) Regulator temperatury RT-2
2) Kabel grzejny 8m - 120 W (15w/mb)

Zastanawiałem się trochę nad tym, i doszedłem do wniosku że to wynik niskiej przewodności cieplnej perlitu (trochę przypomina nawet styropian :D ).
Pod kablem grzejnym, na dnie ukorzeniarki znajduje się blacha która rozprowadza ciepło. Czujnik temperatury termostatu jest zlokalizowany ok 2 cm nad nią. Pomiar temperatury za pomocą termometru dokonywany był przy samym dnie ukorzeniarki (oczywiście im wyżej tym niższa temperatura).

Moim zdaniem blacha nagrzewała się parę stopni więcej niż zadano, zanim zdążyła podnieść się temperatura perlitu wokół czujnika termostatu.
Na wszelki wypadek obniżyłem zadaną temperaturę. Inne rozwiązanie, to położyć czujnik na blaszanym dnie. Bezwładność układu będzie mniejsza. I tak właśnie chyba zrobię w drugiej turze ukorzeniania. :wink:
kapitan napisał(a):
Ja dla bezpieczeństwa stosuję dodatkowy termometr.

Ja też :mrgreen:

Kolejny wniosek:
- Kółka są bardzo przydatne. Polecam to rozwiązanie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: piątek, 8 kwietnia 2011, 23:43 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 28 maja 2004, 01:00
Posty: 4580
Lokalizacja: Mława
vitia3 napisał(a):
1. Regulator temperatury RT-2
2) Kabel grzejny 8m - 120 W (15w/mb)

Skrzynię ukorzeniarki zrobiłem z 10 cm grubości płyt styropianu umieszczonych w drewnianym obramowaniu. Wymiary dna 50 cm x100 cm.


Masz dwukrotnie za dużą moc grzałki, dlatego przegrzewa. Sprawdziłem doświadczalnie, że optymalna moc to 100-120W/m2.
W swojej ukorzeniarce o powierzchni dna 0,35 m2 mam grzałkę 40W i w termostacie histerezę ustawioną na 1°C, nigdy temperatura nie wzrosła więcej niż o 2°C od zadanej. W prosty sposób możesz obniżyć moc grzałki o połowę zasilajac ją przez diodę (np.1N4007).

_________________
Pozdrawiam Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 9 kwietnia 2011, 07:12 
Offline
mistrz
mistrz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 maja 2010, 18:34
Posty: 350
Lokalizacja: Gdynia / Reda
olmek napisał(a):
Masz dwukrotnie za dużą moc grzałki, dlatego przegrzewa. Sprawdziłem doświadczalnie, że optymalna moc to 100-120W/m2.
W swojej ukorzeniarce o powierzchni dna 0,35 m2 mam grzałkę 40W i w termostacie histerezę ustawioną na 1°C, nigdy temperatura nie wzrosła więcej niż o 2°C od zadanej. W prosty sposób możesz obniżyć moc grzałki o połowę zasilajac ją przez diodę (np.1N4007).


Dzięki za podpowiedź. Na razie nie będę w ukorzeniarce majstrował bo mam już w niej sztobry.
Póki co spróbuję najwyżej obniżyć czujnik temperatury, może wystarczy żeby zmniejszyć bezwładność układu.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 9 kwietnia 2011, 07:15 
Offline
Kiper
Kiper

Dołączył(a): piątek, 27 sierpnia 2010, 09:46
Posty: 414
Lokalizacja: Warszawa
vitia3

ja aby obniżyć moc grzałki włączyłem w szerg do obwodu grzałki dwa dławiki z opraw świetlówkowych 58W ( grzałkę 80W i dławiki mam za darmo z demontażu ). Moc jest tak dobrana, że grzałka prawie 100% czasu jest włączona przez termostat RT2, a temperatura około 28 st C. Daje to dużą stabilność temperatury, nie ma wachań. Pomysł z diodą jest jednak lepszy i tańszy. Obniżysz w ten sposób moc o około 50%. Łatwiej ci będzie zejść z temperaturą jak będziesz obniżał.

_________________
Pozdrawiam, Radek


Wino jest przyjacielem mędrców i nieprzyjacielem pijaków.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 9 kwietnia 2011, 20:49 
Offline
mistrz
mistrz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 24 maja 2010, 18:34
Posty: 350
Lokalizacja: Gdynia / Reda
Mam do Was pytanie dotyczące ukorzeniaczy.
Stosowałem do tej pory ukorzeniacz KORZONEK w proszku zawierający substancje aktywne: kwas indolilomasłowy i kaptan.

Ostatnio chciałem kupić taki sam, ale sprzedawca powiedział mi, że nie mają już ukorzeniaczy w proszku (różne dla zielonych i zdrewniałych sadzonek) tylko ukorzeniacz w płynie (też KORZONEK), który stosuje się w różnych rozcieńczeniach.
Kupiłem, ale jak przyjrzałem się składowi to zauważyłem, że wyżej wymienionych substancji nie zawiera. A wdodatku jest to nawóz... owszem do ukorzeniania.
Skład: podstawowe składniki nawozowe: P2O5 - 8%, K2O - 15,5%, z dodatkiem mikroskładników pokarmowych (B, Cu, Fe, Mn, Mo, Zn)

Pytanie brzmi: Czy ktoś stosował ten typ ukorzeniacza i czy faktycznie daje oczekiwany efekt?
Mam wrażenie, że chyba zostałem zdezinformowany. :twisted: Poszukam chyba ukorzeniacza tego co zawsze, a nawóz.... wykorzystam jako nawóz :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 9 kwietnia 2011, 21:06 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 4 lipca 2006, 01:00
Posty: 5945
Lokalizacja: dolnośląskie
vitia3 napisał(a):
kapitan napisał(a):
Ja dla bezpieczeństwa stosuję dodatkowy termometr.

Ja też :mrgreen:
.

Tylko, że ja końcówkę termometru umieszczam dokładnie w tym samym miejscu co czujnik termoregulatora, a ten umieszczam na poziomie stopek sztobrów :mrgreen:

_________________
****


Ostatnio edytowano sobota, 9 kwietnia 2011, 21:46 przez kapitan, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 9 kwietnia 2011, 21:43 
Offline
Kiper
Kiper
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 29 października 2008, 01:00
Posty: 570
Lokalizacja: mazury/k mikołajek
przy tak rozwiniętej technice sprawdzania temperatur...boję się gdzie te sztobry wreszcie wylądują,..((


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 494 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 33  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: green90000, wolq i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO