Zdanek napisał(a):
[...]
Moje propozycje zmian do konkursu:
1. Jeśli liczba zgłoszonych win przekroczy 50 sztuk to konkurs podzielić na 2 dni oceniania. [...]
2. Przy ocenianiu każdego wina sędziowie oprócz oceny punktowej rotacyjnie przedstawiają 1 ocenę opisową - walor edukacyjny
3. Praktykę z winem kalibrującym wpisać do regulaminu
4. Zmiana którą później doprecyzuję odnosiłyby się do uaktualnienia Kart Ocen do najnowszej MUE i w procesie oceniania stosować wytyczne tej organizacji
Ad. 1 OK, warto uwzględnić że "
JEDNA komisja ocenia dziennie do 50 win". (Obyśmy tylko mieli taką "klęskę urodzaju".)
Ad. 2
Koniecznie opis. W naszym przypadku priorytetem jest nauka i tym powinniśmy się różnić od komercyjnych konkursów, które czują się zobligowane do hurtowego przyznawania medali.
Pamiętam jak pomocne były dla mnie uwagi A.Wyrobek "merkaptany, metoksypirazyny, brett, ..." a jak bezużyteczne "mineralne, interesujące ..."
Ad. 3 W przypadku NOWEGO składu komisji warto skalibrować - inaczej oceny "ekstremistów" nigdy nie będą uwzględniane w ocenie.
Ad. 4 W skali stupunktowej oceny MUSZĄ być przecież porównywalne, W kategoriach "Visual/Nose/Taste/Overall" skale różnią się nieznacznie. Na własne potrzeby oceniam inaczej - ale
NIE WARTO zmieniać.
5. Ocenę łączną zaokrąglamy do pełnych punktów, zapis "87.65" jest w tym przypadku ewidentnym błędem.
Nie zamierzam wchodzić w różniczki zupełne i analizy błędu. Ale przecież już oceny cząstkowe robimy z dokładnością do kilku %: 6pkt za barwę/smak/... to też nie 6
.0 ale np. 5
,6 lub 6
,4. Jedno wino może mieć np. 14 ocen cząstkowych "6,4" inne 14*"5,6" i ocena 14*6=84pkt jest już
ZNACZĄCYM zaokrągeniem.
6. Może warto rozszerzyć skład komisji do
minimum 6 osób?
7. Oczywiście każda komisja ocenia inaczej. Ale różnice powinny być NIEZNACZNE, powyżej 10pkt pytanie o powód rozbieżności jest zasadne i powinno być łatwe do uzasanienia (patrz punkt 2.).