Teraz jest niedziela, 11 maja 2025, 05:20

Strefa czasowa: UTC + 1

Autor Wiadomość
PostNapisane: czwartek, 20 lipca 2017, 09:15 
nowicjusz
nowicjusz

Dzień dobry, to mój pierwszy post na forum i od razu z wołaniem o pomoc :) Jako że jestem totalnym nowicjuszem jeśli chodzi o winorośl błagam nie bijcie tylko wytłumaczcie i wybaczcie, że nie posługuję się profesjonalną terminologią. Mój problem jest następujący. Nabyłam stary poniemiecki dom we Wrocławiu, którego jedna ściana porośnięta jest pięcioma krzakami winorośli. Winorośl jest poniemiecka, zaniedbana (bardzo wysokie dwumetrowe pnie z licznymi zdrewniałymi odrostami - na pewno nie była przycinana), owocująca. Liście jak na winorośl nieduże, owoce jajowate, białe (ok, w tej chwili jeszcze zielone :wink: ) od kilku osób z okolicy i samego byłego właściciela wiem że ponoć bardzo smaczne. Dom będzie musiał zostać odkopany w ciągu miesiąca - winorośl niestety zostanie wykopana. Czy po pierwsze jest jakaś szansa żeby ją uratować? Ignorantem jestem, ale wiem że owocujących roślin się nie przesadza. Czy mogłabym pobrać jakieś części pnącza i próbować je ukorzenić ? Czy nie ma szans? a po drugie czy ktoś ma pojęcie co to może być za odmiana?

Będę bardzo wdzięczna za wszelkie wskazówki.
Kulfon

PostNapisane: czwartek, 20 lipca 2017, 10:54 
Kiper
Kiper

Witaj na forum
w temacie Twojego problemu, szansa jest zawsze, jednym się udaje letnie ukorzenianie innym nie. Na początek przeczytaj te 3 strony:
uprawa/pasierby-t303.html
i próbuj różnymi podanymi metodami, w wodzie, w ziemi, pod przykryciem, krótsze, dłuższe etc. Ważne jest aby taki ukorzeniany letni pęd nie miał wielu liści, zostawiasz 2 góra 3 górne najmłodsze listeczki, bo jak będzie miał duże liście to szybko będzie tracił wodę i uschnie zanim się przyjmie - zrób tego dużo, aby zwiększyć szanse sukcesu.
A w kwestii przesadzania krzewu w środku sezonu to może wypowie się ktoś inny kto robił coś takiego, ja w tym temacie nie mam żadnego doświadczenia.
Powodzenia..