Teraz jest piątek, 25 lipca 2025, 09:54

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 161 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: środa, 15 grudnia 2010, 23:49 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 28 maja 2004, 01:00
Posty: 4580
Lokalizacja: Mława
@Zbyszek, na każdym kroku demonstrujesz swoją niechęć do Macieja. Kiedy brakuje Ci argumentów pojawiają się personalne zaczepki, czasem prymitywne.
@Maciej, Twoje stanowisko dotyczące doboru odmian jest juz powszechnie znane, więc staraj się nie przypominac go przy każdej nadarzającej się okazji.
@Tadeusz, stałeś się ostatnio bardzo aktywny, niestety wyłącznie moralizatorsko i ... lirycznie.

Proszę zakończyć już tę niemiłą dyskusję. Każda następna wycieczka personalna zakończy się banem, bez ostrzeżenia.

_________________
Pozdrawiam Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 12:48 
Offline
Ekspert
Ekspert

Dołączył(a): poniedziałek, 11 października 2004, 01:00
Posty: 3475
Lokalizacja: Szczecin, Winnica Nastazin
Heniek napisał(a):
heavy napisał(a):
Wydaje mi się,że winiarz to taki ktoś kto robi wina, a co można zrobić z czterema krzakami z odmiany???


Spokojnie można zrobić baniaczek 10 litrów wina.


Można prosić o przepis!!!!!!!!!
Interesuje mnie zwłaszcza ilość dodanej wody 6-8 Litrów?????????????

_________________
winogrodnik jak wino, czym starszy tym lepszy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 16 grudnia 2010, 19:08 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 9 marca 2004, 01:00
Posty: 3504
Lokalizacja: Apelacja Zgorzelec
heavy napisał(a):

Można prosić o przepis!!!!!!!!!
Interesuje mnie zwłaszcza ilość dodanej wody 6-8 Litrów?????????????


Proszę bardzo:
W czasie dojrzewania regulujesz owocowanie aby na krzewie nie było więcej jak 3 - 3,5kilo owoców. Czyli zbierasz średnio 13 kg owoców z 4 krzewów. Na dobrej prasce masz wydajność około 80% to daje około 10,4 litra. Oczywiście nie zapominasz po drodze o ogólnych zasadach czyli siarkowanie, drożdże itp. Po fermentacji pierwszy raz zlewasz znad osadu, tu jak nie masz sprzętu do filtracji zaczną się pierwsze straty. Jak masz choćby bibułę filtracyjną to straty wyniosą góra 20-30 mililitrów. Przy następnym obciągu i rozlewaniu do butelek też możesz mieć takie straty. Efekt jak soku po drodze nie rozlewasz, burczoka nie spijesz - 10 litrów wina.

Ilość wody jaką podałeś jest zbyt mała do produkcji tych wyżej wspomnianych 10 litrów. Niestety ja zużywam minimum około 15 litrów, bo wymyć prasę, różne gary, wiadra lejki, szmaty filtracyjne itp to trochę idzie.

A poza tym pragnę Cię poinformować, że w 2008 roku kiedy miałem trochę zbiorów nastawiłem 18 win z których najmniejszy nastaw miał 2,5 litra bo był z 1 krzewu Chardonnay. Było z niego około 3,5 kg owoców ale w przypadku szybkiego wytłaczania soku z jasnych winorośli jest to niestety mniej efektywne.

_________________
Jeszcze mi tylko z oczu jasnych
spływa do warg kropelka słona,
a ty mi nic nie odpowiadasz
i jesz zielone winogrona
JT


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 19 grudnia 2010, 22:59 
Offline
Ekspert
Ekspert

Dołączył(a): poniedziałek, 11 października 2004, 01:00
Posty: 3475
Lokalizacja: Szczecin, Winnica Nastazin
Heniek napisał(a):
heavy napisał(a):

Można prosić o przepis!!!!!!!!!
Interesuje mnie zwłaszcza ilość dodanej wody 6-8 Litrów?????????????


Proszę bardzo:
W czasie dojrzewania regulujesz owocowanie aby na krzewie nie było więcej jak 3 - 3,5kilo owoców. Czyli zbierasz średnio 13 kg owoców z 4 krzewów. Na dobrej prasce masz wydajność około 80% to daje około 10,4 litra. Oczywiście nie zapominasz po drodze o ogólnych zasadach czyli siarkowanie, drożdże itp. Po fermentacji pierwszy raz zlewasz znad osadu, tu jak nie masz sprzętu do filtracji zaczną się pierwsze straty. Jak masz choćby bibułę filtracyjną to straty wyniosą góra 20-30 mililitrów. Przy następnym obciągu i rozlewaniu do butelek też możesz mieć takie straty. Efekt jak soku po drodze nie rozlewasz, burczoka nie spijesz - 10 litrów wina.

Ilość wody jaką podałeś jest zbyt mała do produkcji tych wyżej wspomnianych 10 litrów. Niestety ja zużywam minimum około 15 litrów, bo wymyć prasę, różne gary, wiadra lejki, szmaty filtracyjne itp to trochę idzie.

A poza tym pragnę Cię poinformować, że w 2008 roku kiedy miałem trochę zbiorów nastawiłem 18 win z których najmniejszy nastaw miał 2,5 litra bo był z 1 krzewu Chardonnay. Było z niego około 3,5 kg owoców ale w przypadku szybkiego wytłaczania soku z jasnych winorośli jest to niestety mniej efektywne.


Dzięki!!
Zapisałem :shock:

_________________
winogrodnik jak wino, czym starszy tym lepszy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: sobota, 25 grudnia 2010, 10:12 
Offline
nowicjusz
nowicjusz

Dołączył(a): środa, 17 listopada 2010, 19:00
Posty: 46
Lokalizacja: Chełm/Nieder-Olm
Wesołych Świąt,szczęścia i spełnienia marzeń.

Przyjaciele, otrzymałem wczoraj wyniki analizy gleby,
Gleba - mineralna ciężka.
pH w H2O 8,19 - wg. OSChR w Lublinie zalecany odczyn lekko kwaśny o pH ok. 6,5, wg. R. Myśliwca dla winorośli właściwej 6,5-7,2 zbyt wysoki odczyn można częściowo obniżyć poprzez stosowanie nawozów kwaśnych

N-NO3 - 120mg/l zasobność gleby optymalna, nawożenie zbędne
P - 28 mg/l zawartość fosforu niska, zalecane nawożenie fosforem w dawce 19g P2O5 / m2 gleby.
K - 128 mg/l zawartość potasu niska, nawożenie w dawce 22g K2O / m2
Mg - 68 mg/l zawartość magnezu niska, nawożenie w dawce 32g MgO / m2
Ca - 4696 mg/l
Zasolenie dopuszczalne 0,56 g NaCl/l
Zasobność gleby w mikroelementy optymalna: w g/l Zn-4,1 Mn-1,8 Cu-2,6 Fe-5,2 B-0,6
Do analizy oddałem 2 próbki z górnej i dolnej częsci planowanej winnicy, zasobność gleby prawie identyczna.
Muszę wybrać nawozy i przeliczyć na ok 20 arów, a że się na tym nie znam podam wam po świetach moje obliczenia i środki . Gleba jest jak wiemy gliniasta i zasadowa pomyślmy teraz nad sadzonkami a dokładnie nad odpowiednią podkładką, która sie sprawdzi w tych warunkach.
POZDRAWIAM


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: niedziela, 26 grudnia 2010, 11:16 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 grudnia 2007, 01:00
Posty: 2920
Lokalizacja: Polski Obszar Winiarski: Wrocławskie Tropiki ;)
Co do nawożenia, to Myśliwiec i Madej dość przystępnie opisują je w swoich książkach. Jeśli nie masz Madeja, to ustaw się w kolejkę do madejowego łańcuszka po płytkę.

2011 rok poświęciłabym na poprawienie warunków glebowych, jeśli się zbytnio nie spieszysz z sadzeniem. ;)

Nie pamiętam, czy masz piaski, czy glinę, ale dodatkowo pomyślałabym o obniżeniu pH poprzez nawiezienie kwaśnego torfu i głębokim przyoraniu. Dodatkowa informacja, którą powinieneś się kierować przy wyborze nawozów, to taka, że nawozy siarczanowe nieco zakwaszają glebę.

Na wiosnę, po wysianiu ww. nawozów, pomyślałabym o nawozach zielonych z pominięciem (lub niewielką domieszką) roślin motylkowych ze względu na relatywnie wysoki poziom azotu w glebie. Najlepiej wysiać mieszankę zawierającą gorczycę, facelię i może jeszcze coś dostosowanego do rodzaju gleby u Ciebie. Możesz spokojnie wysiać i przyorać 2 razy w ciągu sezonu. Nawozy zielone możesz stosować przez cały czas uprawy winorośli w międzyrzędziach i płytko je przyorywać po rozdrobnieniu. Poprawia to strukturę gleby i zapobiega zachwaszczeniu. Poczytaj, pełno jest w necie informacji o nawozach zielonych.
Tu masz kompleksowy artykuł na temat nawożenia: http://www.eioba.pl/a75050/ekoogrodnictwo_nawo_enie

W dalszych latach (co 2-3 lata) korzystniej jest stosować nawozy organiczne (nawozy zielone, popiół drzewny, obornik), bo są kompleksowe i tylko uzupełniać niektóre minerały, jeśli wyjdą niedobory przy badaniu co 2-3 lata. Jeśli gleba lekka, to nawozimy co 2 lata, a jeśli ciężka, to co 3 lata. Tak samo badanie gleby - co 2 lata dla lekkich i co 3 lata dla ciężkich przed zastosowaniem obornika. Obornika potrzebujesz około 10-12 t/20 arów co 2 lub 3 lata.

Na jesień 2011r. powtórzyłabym badanie, bo to będzie dobry moment na poprawienie ewentualnych niedociągnięć przed sadzeniem na wiosnę 2012r.

Na jakiej wysokości są u Ciebie wody gruntowe?

Edit:
Pobawiłam się w przeliczenia. Mam nadzieję, że nigdzie się nie rąbnęłam ;)
W sumie i tak musiałam też policzyć na własne potrzeby co nieco.

Zalecane nawożenie mineralne u Ciebie:
* fosforem w dawce 19g P2O5 / m2 => razem 38 kg P2O5 / 20 arów.
* potasem w dawce 22g K2O / m2 => razem 44 kg K2O / 20 arów.
* magnezem w dawce 32g MgO / m2 => razem 64 kg MgO / 20 arów.

Możesz zastosować (przykładowe wyliczenie):
* 200 kg superfosfatu prostego, przy założeniu, że ten zawiera 19% P2O5
* 169 kg kalimagnezji, przy założeniu, że ta zawiera 26% K2O i 10% MgO
* 188 kg kizerytu, przy założeniu, że ten zawiera 25% MgO

Jeśli spieszy Ci się z sadzeniem, to kup wczesną wiosną parę ton kwaśnego torfu (nie wiem dokładnie ile, bo nie mam doświadczenia), uzupełnij potas, fosfor i magnez, i właściwie możesz sadzić w maju. Zielony nawóz zawsze zdążysz wsiać w międzyrzędzia. Na jesień powtórzysz badania gleby i będziesz uzupełniał na bieżąco obornik i ewentualnie inne pierwiastki.

_________________
mów mi Małgorzato :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 6 stycznia 2011, 10:21 
Offline
nowicjusz
nowicjusz

Dołączył(a): środa, 17 listopada 2010, 19:00
Posty: 46
Lokalizacja: Chełm/Nieder-Olm
Witam poraz pierwszy w nowym roku. Wszystkiego naj.

Małgorzato dzieki za info. i przeliczenia, moje wyszły prawie identycznie, różnica polegała w zawartości procentowej danego pierwiastka w nawozach różnych producentów.Np. w zaleceniu uzupełnienia fosforu podali mi, że najbardziej przydatny będzie superfosfat potrójny granulowany borowany 44% P2O5, 0,5% B, przy takim stężeniu potrzebuję ok. 86kg.
Muszę obniżyć odczyn pH , kwaśny torf dobry pomysł ale kwasowośc gleby zbadam jeszcze po podaniu Kalimagnezji która zakwasza glebę podobnie jak środek zastępczy Siarczan potasu , który nie zawiera szkodliwego dla wielu roślin jagodowych chloru(chociaż winorośl nie należy do roślin specjalnie wrażliwych na obecność chloru w glebie), jest fizjologicznie kwaśny i wyrażnie zakwasza glebę.
Jestem po wstępnej rozmowie z e-sadzonką jeszcze nie mają oferty na 2011, ale cena wstępnie staneła na 7-7,5 PLN za szt. Na moją mineralną ,ciężką, wapienną glebę polecają mi podkładkę SO4, pewnie dlatego, że jest powszechnie stosowana w szkółkach Unii.
Co do wyboru to sytuacja powoli się już klaruje, Rondo, Regent, MF, Sieger, solaris, ale jeszcze porozmawiam ze znajomymi w niemczech.
Trochę podrążyłem temat dopłat, będzie bardzo ciężko coś urwać, nie wiem czy mam być rolnikiem czy przedsiębiorcą, pula do rozdania szybko się kurczy, może coś wrodzaju młodego rolnika, czas pokaże. Jeżli zobacze, że sadzonki się przyjęly i jakoś wyrosły po powalcze w tym temacie.

I jeszcze ciekawy temat nowelizacji ustawy , bedzie można komercyjnie uprawiać min. La Crescent i inne pancerniaki. Ciekawe również są pozostałe punkty, coś rusza w dobrym kierunku http://winologia.blog.pl/nowa-ustawa-na ... 15180405,n

Jeszcze pytanie w sprawie ogrodzenia winnicy, czy siatka leśnia o wysokiści 125 cm bedzie wystarczjącą zaporą przeciw dzikiej zwierzynie?

POZDRAWIAM


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 6 stycznia 2011, 11:24 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 31 grudnia 2007, 01:00
Posty: 2920
Lokalizacja: Polski Obszar Winiarski: Wrocławskie Tropiki ;)
Jak zakładać siatkę leśną, to od razu 2m, bo dla jelenia, sarny, czy dwunożnych szkodników 1,25m nie stanowi przeszkody. Wybieraj siatkę z drobnymi oczkami u dołu, żeby przed zającami zabezpieczyć i wkop krawędź w ziemię. Dodatkowo warto pomyśleć o drucie kolczstym na górnej krawędzi. Zawsze to da do myślenia przypadkowym wandalom. Jeśli jednak ktoś zaplanuje sobie kradzież, to przyjdzie z nożycami do drutu i żadne siatki nie pomogą.

_________________
mów mi Małgorzato :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: czwartek, 6 stycznia 2011, 12:38 
Offline
mistrz
mistrz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 13 września 2009, 01:00
Posty: 340
Lokalizacja: Kraków
Ja mam 160cm nic nie mam wkopane w ziemię, nie mam drutu kolczastego oczka na dole trzeba dobrac gęste, u mnie się sprawdza, byłem tydzień temu w winnicy i są tylko liczne ślady wokół (wróg się szykuje). Trzeba pamięta że to ogrodzenie nie jest przeciw ludziom tylko sarnom i zającom.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 12 stycznia 2011, 15:11 
Offline
nowicjusz
nowicjusz

Dołączył(a): środa, 17 listopada 2010, 19:00
Posty: 46
Lokalizacja: Chełm/Nieder-Olm
Polecacie mi Solarisa i Regenta, OK,
a nikt nie pisze np. o Cabernet Cortis? coś z nim nie tak?
Po przeszukaniu neta znalazłem Bio/Weingut w Szwajcarii który od 2004 r. uprawia tylko Solaris, MF i właśnie Cabernet Cortis. Co ciekawe te 2 czerwone sprzedaje jako Cuve, a co jeszcze ciekawsze Solaris Barique. No i te ceny :shock: 20-30 CHF za flaszkę.
Może takie barique to ciekawa alternatywa dla naszych pancerniaków? Np. taki marszałek w dębie.
Dzisiaj żona widziała w TV , że od lutego będzie zakaz produkcji wina, chodzi ponoc o ustawę o konserwantach czy coś wtym stylu - wygasła i nie ma nowej o co chodzi może ktoś coś wie?

Wylądowałem znowu w Dojczlandowie i po 3 dniach cięcia wina ręka przestaje już bolec :) , jeszcze 4 miechy i rusza Projekt Winnica 2011, trzeba uzbroic się w cierpliwośc , ponoc to cecha dobrego winiarza.

POZDRAWIAM


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 12 stycznia 2011, 18:24 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 1 września 2007, 01:00
Posty: 1957
Lokalizacja: małopolska
Cortis jest dużo późniejszą odmianą od Solarisa i niewiele póź. od Regenta . Jak już do beczki to ja wolałbym Dornfeldera . Jak ręka , co tniesz? Zbyszek

_________________
ga ga chwała bohaterom


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: środa, 12 stycznia 2011, 21:06 
Offline
nowicjusz
nowicjusz

Dołączył(a): środa, 17 listopada 2010, 19:00
Posty: 46
Lokalizacja: Chełm/Nieder-Olm
Pierwsze cięcie rozpoczeliśmy już w minionym roku, na pierwszy ogień poszedł Riesling, obecnie tniemy i wyciągamy praktzcznie wszystko za koleją przy tak dużych areałach nie ma czasu na wybieranie. Najpierw pomagam tesciowi mojego szefa, nie uznaje on żadnych modernizacji i tniemy wszystko ręcznie. Dopiero jak pchniemy robotę do przodu tnę elektycznymi nożycami u mojego winiarza u którego pracuję prawie cały rok. Ten bierze pod uwagę już położenie winnicy, odmianę i pogodę. Najczęściej zaczynamy od młodych 1-2 letnich winnic, żeby zające miały co pojeśc i nie obgryzały młodychh latorośli. :roll: A co do ręki, dzięki już w pożądku, po 3 dniu już rozruszana.

POZDRAWIAM


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 18 stycznia 2011, 10:26 
Offline
Ekspert
Ekspert

Dołączył(a): poniedziałek, 11 października 2004, 01:00
Posty: 3475
Lokalizacja: Szczecin, Winnica Nastazin
zypsek napisał(a):
Cortis jest dużo późniejszą odmianą od Solarisa i niewiele póź. od Regenta . Jak już do beczki to ja wolałbym Dornfeldera . Jak ręka , co tniesz? Zbyszek


Zdecydowanie się z tym nie zgadzam. Wg moich doświadczeń Cortis dojrzewa na równi z Regentem,a nawet ciut wcześniej.
W okresie wegetacji dogania, a potem przegania regenta!! Co ważne gromadzi więcej cukru!!!

Co do Dornfeldera to jakiegoś wyjątkowego jeszcze nie spotkałem.

_________________
winogrodnik jak wino, czym starszy tym lepszy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 18 stycznia 2011, 20:02 
Offline
nowicjusz
nowicjusz

Dołączył(a): środa, 17 listopada 2010, 19:00
Posty: 46
Lokalizacja: Chełm/Nieder-Olm
Jest oferta w e-sadzonce na wiosnę 2011, i tu moje pytanie, po krótkiej rozmowie polecają podkładkę SO4 ponoc dośc uniwersalna, ale czy na moją glebę o dużym pH nie będzie lepsza 125 AA ? jedną z zalet dla mnie jest że znosi 20% aktywnego wapnia w glebie, może ją wybrac np. do solarisa bo ma średnio-długi okres wegetacji, a takiego regenta zostawic na SO4 żeby go już nie opóźniac. Trochę namieszałem ale może ktoś zrozumie o co mi chodzi, solaris i tak dojrzewa wmiarę wcześnie a może na 125 AA trochę później wystartuje (no i lepiej zniesie glebę wapienną), czy podkładką można wogóle regulowac początek wegetacji ? No i jeszcze ponoc mieszance nie lubia wysokiego pH bardziej niz vinifery?

POZDRAWIAM


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: wtorek, 18 stycznia 2011, 20:21 
Offline
Ekspert
Ekspert
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 1 września 2007, 01:00
Posty: 1957
Lokalizacja: małopolska
Dorfeldera na pewno '' musi się '' prysnąć . Cortis prędzej wytrzyma bez oprysków niż Regent . Co do terminu dojrzewania to nie sprzeczam się bo każdy niech to sprawdzi sam [ mogą być różnice w zależności podkładka , gleba itd ] .Ja brałem Solarisa na SO4 i 125 BB , tylko że ta część na SO4 znalazła sie w gorszym [ mokrym ] miejscu i klapa . Z opisów wynika że jest tak jak piszesz buuber .Zbyszek ps na Dornfeldera jest zbyt od dwóch lat , kto nie zamówił rok wcześniej nie ma na niego szansy

_________________
ga ga chwała bohaterom


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 161 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO