TatOR napisał(a):
Oj niebezpieczne tu rzeczy wypisujesz, takie niedzisiejsze

A tak poważnie to ciekawa historia.
Lubie Cię Michał za te opisy i za to że z winoroślami idziesz pod prąd. Pozdrawiam.
Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka
Dziękuję Ci, Jacku, za miłe słowa.

zniecki napisał(a):
Dolnoslonzok napisał(a):
Mógłbym prosić Kolegę informacje nt. ilości, formy, podkładki, dojrzewania i jak sobie radzi w łódzkim ta stara odmiana.
Cóż,Veltliner to jedno z moich swieżych nasadzeń, więc nie mam jeszcze doświadczenia z dojrzewaniem tej odmiany.
Sadzonki kupione z Rebschule Tschida, podkładka RI 110, klon A1-1 w ilości 25szt., przyjęło się 20, przyczyna wypadnięcia reszty; martwica w miejscu szczepienia ( 110R nie jest z tych łatwo zrastających się.)
Posadzony w najbardziej suchej i jałowej części,potraktowany siarką i miedzianem(ostatni raz ten miedzian), zachował liście do mrozów.
Ze względu na to miejsce, ciężko mi porównać jego podatność do innych v.v które mam w wilgotniejszym i mniej przewiewnym miejscu.
Planowana forma docelowa;niski pień,gobelet może, aby krzewy okrywać jednak na zimę, zobaczę, czy owoce nie będą gniły przy tak niskim prowadzeniu, stąd właśnie wybór najbardziej piaszczystego miejsca i tu prośba do Kolegi aby dał znać jak z podatnością gron na patogeny.
Posmakowałem w austryjackich veltlinerach, stąd próba własnego wyrobu, pozostaje miec nadzieję, że poradzi sobie w łódzkim ta stara odmiana,
około 120km na północny wschód od Kolegi.
Dziękuję Koledze za informacje i czekam na kolejne po sezonie 2021.
Veltliner rośnie u mnie na glinie w miejscu zacienionym latem już od ok. godz.16 w nasadzeniu 0,8m x 0,8m, ale jest dość regularny w dojrzewaniu (w rachubę nie biorę oczywiście sezonu 2020), no i jest bardziej od Rieslinga podatny na choroby (grona też mocno cierpią w takim roku jak 2020):
18 września 2015 r.- 21 Brix (zjedzony przez szpaki)
15 września 2016 r.- 21 Brix (zjedzony przez szpaki)