Na prośbę Piotra (pjetrof) wklejam treść maila jaki do niego wysłałem w temacie wina z Rubineta:
"Rubinet 2018 był w beczce z dębu amerykańskiego 1,5 roku.
Wino zawiera 75 % Rubineta, 5% Neroneta, i 20 % Dunaja, czyli same vinifery.
Z wina absolutnie nie byłem zadowolony gdyż rok z SAT 3600 i owoce trochę za wcześnie dojrzały, a nie mam doświadczenia jak w tak ciepłych warunkach zbierać i winifikować surowiec z ponadprzeciętnymi parametrami i niskim kwasem.
Poza tym o ile np. Dunaj, Negru, Roesler robi się sam, to winifikacja Rubineta nie należy do łatwych. Trzeba optymalnie do dojrzałości i parametrów owoców dostosować długość pobytu w skórkach, temperaturę, i wiedzieć jakie odpowiednie drożdże zastosować. Ja na razie eksperymentuję z tą odmianą od 2015.
Toteż po roku wino w zbiorniku stalowym było z nie ułożonymi zbyt mocnymi taninami, i było dla mnie dużo gorsze niż z całkiem przeciętnego rocznika, kiedy wiem co i jak robić przy winifikacji. Na dodatek górny wentyl zbiornika 300 l okazał się wadliwy i wino w górnej warstwie nieco się utleniło, co też mu nie pomogło, dobrze że w porę zareagowałem, Marcin utlenił w ten sposób ponad 100 l Rubineta.
Generalnie jest to odmiana do długiego dojrzewania, po roku robiona klasyczną metodą nie nadaje się do konsumpcji. Mówił o tym twórca odmiany prof. Kraus, że potrzebuje znacznie dłuższego czasu od innych odmian na polimeryzację tanin.
Dlatego poszło do używanej beczki topowej francuskiej firmy.
I na szczęście beczka zdecydowanie poprawiła to wino, choć to nie jest jeszcze to co bym chciał.
Właśnie zabutelkowałem całość tego Rubineta i pod koniec z dna zbiornika wyraźnie czułem nadmiar "dzikich" tanin jeszcze.
Co prawda jest sposób na łatwe zrobienie Rubineta pod klienta, czyli bardzo krótka maceracja lub brak, wino i tak wyjdzie czerwone, ale super przyjemne i gładziutkie bez tych szorstkich tanin, jednak będzie też miało krótszy okres trwałości. (tak robią np. w Cejkovicach i Brezi)